‘We bevonden ons in woelig vaarwater, maar we hebben koers gehouden’

‘Een uitstekend jaar. Op financieel, sociaal én organisatorisch gebied.’ Zo vatten Hans Verwijlen en Marcel Jöris 2013 samen. ‘Het was wel pittig en hard werken, maar juist daarom is dit resultaat een groot compliment aan alle medewerkers binnen onze organisatie.’

Hans Verwijlen en Marcel Jöris

Hard werken, dat was het zeker. Want in 2013 werd het fundament gelegd voor een toekomstbestendige organisatie. ‘Met het oog op de voortdurend veranderende landelijke wetgeving én de veranderende vragen vanuit de markt, hebben wij onze organisatie wezenlijk  aangepast’, legt Marcel uit. ‘Om straks de vragen vanuit gemeenten en commerciële partijen goed te kunnen invullen, hebben we onze activiteiten geclusterd in vier units: Praktijkdiagnostiek, Extern Werken, Lerend Werken en Beschut Werken. Een pittig traject. Vind maar weer eens je weg en je plaats. Terwijl je ook je dagelijkse business moet draaien. Als je vervolgens dan ook nog zó’n resultaat weet neer te zetten… Hoe trots mogen we daarop zijn…?’

Partnerships

Hans: ‘2013 werd ook gekenmerkt door intensieve processen rondom enkele joint ventures. Partnerships die perfect aansluiten op onze missie en visie: onze medewerkers zó ontwikkelen dat ze de stap van binnen naar buiten kunnen zetten. We zijn 3 partnerships aangegaan: met cateringbedrijf Albron, met Vebego voor schoonmaak en met Drukkerij Pietermans uit Lanaken. Door het inbrengen van specifieke deskundigheid van de betreffende ondernemers, is het mogelijk dat zij een beter rendement behalen. Maar misschien wel het grootste rendement hierin is de groei van onze medewerkers. Praat met hen en je hoort dat ze nóóit meer terug willen naar MTB! Prachtig.’

Open voor iedereen

Marcel: ‘Er zullen echter ook altijd activiteiten zijn die we in eigen huis houden. Denk aan industriële en logistieke dienstverlening. Het is belangrijk dat we eigen infrastructuur behouden. Mocht het ‘buiten’ onverhoopt niet lukken met een medewerker, dan kunnen we hem of haar altijd binnen opvangen. Daarnaast bieden die faciliteiten ons de kans om straks nog meer met andere doelgroepen te kunnen werken. Dagbesteding bijvoorbeeld. Onze organisatie is daar klaar voor. In feite doen we al 23 jaar niks anders. De activiteiten van Phoenix bijvoorbeeld, een héél andere doelgroep dan de SW’ers. Onze organisatie verder openstellen voor andere doelgroepen? Prima, laat maar komen.’

Lekker in je vel

‘Juist in een organisatie als de onze telt echter niet alleen het financieel resultaat. Nee, juist de sociale component is van belang’, vervolgt Hans. Kijken we naar het aantal medewerkers bij Beschut Werken, dat is gedaald naar 280. Historisch laag. Een fantastische ontwikkeling! Ook het ziekteverzuim is gedaald. En dat tegen de landelijke tendens in. Dat het goed gaat binnen MTB bewijst ook het resultaat van het medewerkerstevredenheidsonderzoek. We zijn van een 7.0 naar een 7.1 gegaan. Voeg daarbij de onrustige tijd waarin onze organisatie verkeert, dan stemmen die cijfers ons zeer tevreden. Wel een zorgpunt overigens: het voortdurend uitstellen van wet- en regelgeving, en dus beleidsbeslissingen en veranderingen. Dat komt de rust in de organisatie niet ten goede.’

En de toekomst?

Marcel: ‘Een paar zaken vragen onze aandacht de komende tijd. Onze omzet bijvoorbeeld, die moet omhoog. Onze nieuwe organisatiestructuur zal daar zéker al aan bijdragen; we zien nu namelijk al de synergie en samenwerking tussen de verschillende afdelingen. Maar… cross selling staat bovenaan onze agenda.
Daarnaast gaan we op zoek naar nieuwe markten die we met onze organisatie perfect kunnen bedienen. Innovatie is daarbij het sleutelwoord. We hebben een uitstekend logistiek apparaat, hoe kunnen we dat inzetten? Afhandeling van webshops bijvoorbeeld? En kunnen we iets betekenen in de horeca- en hospitalitybranche? Wellicht! Op dit moment onderzoeken we alle mogelijkheden.’

Terugkijkend komen beide heren tot één conclusie: ‘We zaten in zeer onrustig vaarwater, maar we hebben koers gekozen én gehouden. We hebben daarin het vertrouwen gekregen van onze aandeelhouders en ze zijn achter ons blijven staan. Dat doet goed en werpt zijn vruchten af.’