Vakmanschap als belangrijkste gereedschap

Als er creatief bloed door je aderen stroomt en je hart open gaat van kunst, cultuur en muziek en je werkt bij het Bonnefantenmuseum, dan heb je een baan uit duizenden. Zo ervaart Richard Wilhelmus dat. ‘Ik kan mijn creativiteit in m’n werk kwijt.’

Richard

Toen hij vier was keek hij al ademloos toe als zijn vader, kunstenaar en fotograaf Lex Wilhelmus, aan het werk was. Landschappen, stillevens, stadsgezichten. Vanaf het moment dat Richard zelf een potloodje kon vasthouden, tekende hij. Het zou altijd zo blijven.

Liefde voor kunst

Sinds twaalf jaar werkt hij bij de Kunstuitleen van het museum. In zijn eigen atelier - omringd door vele, vele, schilderijen, tekeningen, litho’s en beelden -  zorgt hij voor alle kunstwerken die de uitleen rijk is. Ruim 5000 werken telt de collectie, verdeeld over zes dependances in Limburg. Het grootste deel heeft tijdelijk een nieuwe eigenaar. Elke dag genieten de abonnees van het werk waar zij op een dag voor vielen. Na de uitleenperiode keren de werken weer in de veilige haven van Richard terug. Daar onderzoekt hij ze nauwgezet. Krasjes, puntjes, putjes, in doek, lijst of glas? Richard restaureert het werk weer in volle glorie. Met liefde voor de kunst en vakmanschap als zijn belangrijkste gereedschappen. ‘Uiteraard doe je dat met het grootste respect voor de kunstenaar en zijn werk. Ooit leerde ik het vak kleur mengen van een échte, ouderwetse vakman. Die ervaring, en natuurlijk mijn eigen ervaring als schilder, komt me dagelijks van pas.‘

Stralen

Een groot deel van de werken zijn oude bekenden van Richard, maar de collectie wordt voortdurend aangevuld met nieuwe aanwinsten. ‘Ook voor mij is het elke keer weer spannend om te zien wat er is aangekocht. Dan registreer en documenteer ik het; een goede administratie met 5000 werken die rouleren tussen 1800 abonnees is van groot belang. Vervolgens zorg ik ervoor dat het werk op z’n mooist kan stralen. Ik snij passe-partouts en zorg voor een mooie lijst. Hebben we niet de geschikte lijst in huis, dan maak ik die zelf. Zelfs medewerkers van het museum vragen we me wel eens om advies als een werk ingelijst moet worden. Ze noemen me de “lijstenmaker van het museum”. Dat ben ik niet, maar blijkbaar heb ik er kijk op en doe ik het goed.‘

Rots Ondertussen werpt Richard een blik op de schetsen van de nieuwe ‘winkel’ van de Kunstuitleen in het Bonnefantenmuseum. ‘Ik denk mee bij de indeling en inrichting van de shop. Hoe komen de werken het mooist tot hun recht, wat is praktisch en wat is logisch? Ik denk mee. En als er zaken getimmerd moeten worden – presentatiebakken, zuilen – dan timmer ik die zelf in de werkplaats. De afwisseling in mijn werk vind ik heerlijk. Ik ben positief, zorg ervoor dat alles op rolletjes loopt, draag bij waar ik kan en zorg ervoor dat mijn werk af is. Ze kunnen op me bouwen.’

 

Terug